Pszichológus munkacsoport

Könyvajánló szülőknek, pedagógusoknak[1]

 

Abúzus

Benza Béla: Tabuk nélkül (Gyermek az utolsó padban)

Az előítélet hogyan sújtja gyermekeinket az iskolában. A kezdetben,,rossz” gyermek hogyan képes kikeveredni az ,,utolsó padból”. Az ilyen esetek leírásában bővelkedő kötet hasznos olvasmánya szülőknek, pedagógusoknak egyaránt.

Guus Kuijer: Minden dolgok könyve

Guus Kuijer holland gyermek- és ifjúsági író. Gyermekkorában nem rajongott az iskoláért, így maga sem gondolta volna, hogy tanítóként dolgozik majd. 1975-ben megjelent első, gyerekeknek szóló könyvét több mint harminc nagy sikerű ifjúsági regény követte. Kuijer népszerűségének titka, hogy éppolyan komolysággal és nyíltsággal fordul fiatalabb olvasóihoz, mintha felnőtteknek írna: nem kerüli el a kényes témákat, aktuális társadalmi kérdéseket, hanem ezeken keresztül elfogadásra és megértésre tanít. Könyveiben fontos szerep jut a képzeletnek, a valódival egyenértékű fantáziavilágnak, valamint az erős személyiséggel rendelkező női szereplőknek, aki nem rejtik véka alá a véleményüket fontos társadalmi ügyekben. Munkásságáért 2012-ben megkapta az Astrid Lindgren-emlékdíjat, a világ legjelentősebb gyermek- és ifjúsági irodalmi díját.

Judith Hermann: Trauma és gyógyulás

Ez a könyv olyan eseményekről szól, melyeket milliónyi magyar átélt: háborúról, holokausztról, az elnyomó (akár jobb-, akár baloldali) politikai rezsimek általi üldöztetésről-a közszférában zajló erőszakról. Ez a könyv olyan eseményekről szól, melyeket napjainkban is százezrek élnek meg: partnerbántalmazásról, incesztusról, gyerekbántalmazásról – a magánszféra rejtettségében zajló erőszakról. Az olvasó megismerheti az erőszakélményekre adott emberi reakciókat és a trauma hosszú távú hatásait, s mindenekelőtt a túlélés és a feldolgozás eszközeit, melyekkel leküzdhetők az erőszak okozta sérülések és veszteségek, és újra kezünkbe vehető életünk irányítása. A neves amerikai pszichiáter könyve sorsfordító önsegítő könyv azoknak a túlélőknek, akik szembe kívánnak nézni múltjuk fájdalmas emlékeivel, és elengedhetetlen szakkönyv azoknak a pszichoterapeutáknak, akik szakszerű kezelést kívánnak nyújtani pácienseiknek.

Kuritárné Szabó Ildikó – Tisjlár-Szabó Eszter: Úgy szerettem, volna, ha nem bántottak volna

A könyv kényes és fájdalmas témákat feszeget. A családon belüli elhanyagolás, az érzelmi, a fizikai és a szexuális bántalmazás olyan élmények, amelyek alapvetően határozzák meg gyermek- és felnőttkorunkat. Hogyan éli meg a gyermek a bántalmazás különböző formáit, milyen mechanizmusok segítik abban, hogy túlélje a vele történteket? Milyen hosszú távú érzelmi, kapcsolati, kognitív és biológiai hatásai lehetnek a bántalmazásnak? Hogyan lehetséges egy traumából felépülni, akár tanulni belőle?

És mennyire vagyunk felkészülve mi, szakemberek arra, hogy kísérjük és támogassuk betegeinket ezen a nehéz úton, ahol sokszor azzal kell szembesülni, hogy az a személy okozott az egész életre kiható fájdalmat és szenvedést, akiben a gyermek megbízott? A kötet nekik akar segíteni: azoknak, akiket bántottak, és azoknak, akik ilyen páciensekkel dolgoznak.

Paulik Móni – Vincze Zsuzsi: Lili és a bátorság

Lili egy cirkuszban él anyukájával, a kötéltáncos, bűvész-segéd Cirkusz Királynőjével. Természetesen a kislány minden vágya, hogy egyszer majd édesanyja nyomdokaiba lépjen. Gyakorol is szorgalmasan, de a nagy napon, amikor bemutatná produkcióját, annyira megrémíti a zord és mindig nagyon szigorú igazgató, hogy elmenekül. Rettenetes csalódottságában a mindig barátságos Bűvészhez fordul, aki estéről-estére varázsdoboza segítségével el-, majd visszavarázsolja a kislány anyukáját. Nyilván nem nagy kunszt egy olyan varázsigével előállni, ami Lili rettegését elűzi. És a kedves, aranyos Bűvész most sem hagyja cserben. Igazi arcát csak a varázsládába sötétjében tapasztalja meg Lili.

Tari Annamária: Online illuziók-offline valóság

Influenszerek és youtuberek, szuper életérzések, fantasztikus utazások, fancy ruhák, menő trendek. Több millió követő az Instagramon, tizenöt millió feliratkozó a YouTube-on. A gyors és könnyű meggazdagodás vonzó ígérete. És ki ne akarna hinni ebben? De az átlagos kamasz és tinédzser mosolygó szelfijei mögött ott lehetnek a depresszív érzések. Megannyi ,,barát” és ismerős ellenére a magányosság. Mindenkiben ott van a fantasztikus élet utáni vágy, és az online térben kéznyújtásnyira látszik az elérése. Egészen addig a korig, amíg a kijózanító valóság meg nem jelenik az egyetemen vagy egy munkahelyen. Ma, bármilyen korú gyereket nevel is egy szülő, vagy tanít egy tanár, szükség van arra, hogy a valóságot vonzó színekkel ábrázolja, amit érdemes felfedezni. Az addiktív közösségi média és a realitás párharca kemény menet. Az online tér köldökzsinórja egyre vastagabb, nárcisztikus buborékunk egyre nő. Ahhoz azonban, hogy ezt felismerjük és saját értékrendet alkossunk, éppen a belső előállítású biztonságunkra lenne a legnagyobb szükség. Mára a legfontosabb kérdéssé az vált, hogyan maradhatnak konstruktív érzelmi kapcsolatban a felnőttek a digitális generációk kisebb és nagyobb tagjaival?

Waltraut Barnowski-Geiser: Apa, anya, pia

Magyarországon hozzávetőlegesen négyszázezer gyermek él olyan családban, ahol egyik vagy mindkét szülő alkoholbeteg, vagy más szenvedélytől függ. Hiánypótló önsegítő könyv a szenvedélybeteg szülők felnőtt gyermekeinek sebeiről és erősségeiről, az, öngyógyítás lehetőségeiről. Segít az érintetteknek saját gyermekkorukra visszatekintve megtalálni az utat egy elégedettebb élet felé. Reményt ad a változásra, a személyes boldogság megteremtésére. A függőségről szóló egyéni, hiteles beszámolók mellett egy játékos teszt és egy felépülési program ad támogatást az önsegítéshez.

Autizmus

Clare Sainsbury: Marslakó a játszótéren

A könyv az Asperger-szindrómával élő gyerekek iskoláskori problémáiról szól, hangsúlyozottan az érintettek szemszögéből. Szinte minden olyan témát érint, ami iskolás- vagy gyermekkorban aktuális lehet: a diagnózishoz jutás fontosságát, a tanítási módszereket, az iskolai szünetekben az autista gyerekeket érő kihívásokat, az iskolatársakhoz való viszonyt, a magatartászavarokat, de külön fejezet szól arról, hogyan kell felkészülni az iskoláskor utáni évekre, vagy arról: hogyan beszéljünk az Asperger-szindrómáról másoknak.

Ellen Notbohm: 10 dolog, amit minden autizmussal élő gyermek szeretné, ha tudnál

„Nem tagadom, hosszú út áll még azelőtt, aki most teszi meg az első lépéseket az autizmus világában. Hosszú, ismeretlen útra pedig sohasem indulunk útikönyv nélkül. Ez a könyv iránytű lehet olyan kereszteződésekben, ahová valószínűleg meg fogtok érkezni, de a könyv segítségével könnyebb lesz tájékozódni. Az út kevésbé lesz ismeretlen, így kevésbé lesz ijesztő.” – írja a Szerző. Valóban, a könyv beavat abba, hogyan viszonyuljunk az autizmussal élő gyermekekhez, és megértésükkel hogyan tegyük könnyebbé az ő, és a mi életünket egyaránt.

Hilde de Clercq: Mama ez itt ember, vagy állat?

A Mama, ez itt ember vagy állat? – Könyv az autizmusról kötet egy anya tapasztalatait és eredeti gondolatait mutatja be a „részleteken keresztül történő gondolkodásról”, amellyel „mindig képes vagyok magyarázni fiam autizmusát.” Az, aki a részleteken keresztül történő gondolkodás alapján próbálja megérteni az autizmust, megbízható alapokkal fog rendelkezni a szindróma megértéséhez, és az autizmussal élő emberek kezeléséhez is. Ez az, amiért a Mama, ez itt ember vagy állat? című könyv mindenkinek ajánlható, aki az autizmus világában mozog.

Julia Moor: Hogyan játsszunk és tanuljunk autista gyerekkel?

Gyermekünk – bár autista – elsősorban gyermek, saját vágyakkal és álmokkal. Talán másképpen használja a játékait, talán szokatlan tárgyakban leli örömét, de ő is szeret játszani, és nekünk, szülőknek is adott a vele töltött örömteli együttlét lehetősége. Ez a könyv nagyszerű, mert autista gyerekünket is és minket (szülőket, gondozókat) is visszavezet a játékhoz. Miközben megtanulunk játszani a kicsivel, megtanuljuk az ő világát belülről látni, ami igen nagy segítség lehet a számára. Emellett sok hasznos gyakorlati tanácsot, ötletet is kapunk a szerzőtől, aki maga is autista gyermeket nevel.

Mark Haddon: A kutya különös esete az éjszakában

A tizenöt éves Christopher autista: nagyon sokat tud a matematikáról és a fizikáról, de nagyon keveset az emberi érzelmekről. Nem szereti, ha hozzáérnek, és nem hajlandó megérinteni semmit, ami sárga vagy barna. Űrhajós szeretne lenni, de még sohasem járt a szülei nélkül az utcájukon túl. És alighanem ő a világirodalom egyik legkülönösebb nyomozója – egy este ugyanis a szomszédasszony kutyáját döglötten, vasvillával átszúrva találja a kertben, és elhatározza, hogy kinyomozza, ki ölte meg. Így kezdődnek Christopher különös kalandjai, melyek során nemcsak a kutya gyilkosának kilétére derül fény, hanem ennél jóval fontosabb dolgokra is, amelyek sok mindent megváltoztatnak mind az ő, mind a szülei életében.

Mark Haddon bámulatos beleérzéssel ábrázolja az autista fiú végtelenül racionális gondolkodását, sajátos érzelemvilágát. Könyve izgalmas és megható olvasmány gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.

Tony Attwood: Különös gyerekek

Olyan különös ez a gyerek! Közömbös az iránt, amiért a többség lelkesedik, hidegen hagyják a korosztályát jellemző hobbik, ugyanakkor elsöprő lelkesedéssel merül el saját fura kedvtelésében. Sehogy sem érti, hogy miért kell udvariasnak lenni olyasvalakivel is, akit nem kedvel, miért nem mondhatunk ki mindig mindent úgy, ahogy azt érezzük. Ez a különös, magának való gyerek akkor is tanácstalanul áll, mikor családtagjai azt mondják, hogy ő is kimutathatná az irántuk érzett szeretetét. Egyszerűen nem érti, mit is kívánnak tőle. Egy szó, mint száz, nem könnyű vele, holott bizonyos dolgokban nagyon tehetséges is lehet. E jellemzők sokszor arra utalnak, hogy a gyermek (nagyobbrészt fiúk) az Asperger szindróma tünetegyüttesét mutatja. Az első leírójáról elnevezett viselkedési zavar lényege tehát az, hogy az érintett gyermek közönyösnek, tapintatlannak, érzelemmentesnek tűnik, mivel azt a viselkedést, reagálási módot és empátiát, melyet kortársai szinte észrevétlenül sajátítanak el, neki speciális tréninggel, tanulással kell begyakorolnia. Szüksége van tehát a szülő és a pedagógus megértő támogatására, segítségére, annak érdekében, hogy egyre sikeresebb legyen társas kapcsolataiban. Könyvünkben a téma egyik legismertebb szakértője adja közre ez irányú tapasztalatait.

Agresszió, düh

Anne-Claire Kleindienst, Lynda Corazza: Mit kezdjünk a hisztivel? Képes kalauz a dühkitörések kezeléséhez

A kötet szerzői munkájuk és saját gyermekeik nevelése során gyakran szembesültek a hiszti összetett és sokszor félrevezető természetével. Tapasztalataik összegzése más szülőknek is segítséget nyújthat a hétköznapokban, amikor gyermekük- akár váratlanul, akár rendszeresen – hisztivel vagy dühkitörésekkel reagál bizonyos helyzetekben. A Jane Nelsen nevéhez fűződő pozitív fegyelmezés elveiből kiindulvaez a humoros és kiválóan felépített könyv gyakorlati példákkal támasztja alá az elmélet hatékonyságát. A nevelés így egyfelől az érzelmi intelligenciára épülő, közös kaland lesz, másfelől állandó önismereti tréning, amely a szülőt és a gyermeket egyaránt gazdagítja. Hiperérzékeny gyermekek számára kifejlesztett, minden gyermek esetében alkalmazható módszerek és jól bevált válaszlehetőségek konkrét élethelyzetekre.

Berg Judit: Hisztimesék

Berg Judit meseíró, civilben négy gyerek édesanyja. Az először 2005-ben megjelent Hisztimesékben személyes tapasztalatai alapján szól kisgyerekekhez és szüleikhez. Hisztizik a kisgyerek – nem akar öltözni, ebédelni, rendet rakni, vagy éppen csak fel szeretné hívni magára a figyelmet. A könyv meséi válsághelyzetben születtek: síró-rívó, hisztiző kisgyerekei megnyugtatására találta ki őket a szerző. A kedves, rövid kis történetek a mindennapok apró, de sokszor megoldhatatlannak tűnő nehézségeit segítenek áthidalni a gyerekeknek és szüleiknek. A remek illusztrációk és rövid párbeszédek az állandóan lapozni vágyó, türelmetlen gyerekek számára is felolvashatóvá és élvezhetővé teszik a meséket. A kötet elején – bevezetés helyett – egy a szülőknek szóló, bátorító-vigasztaló „igaz mese” található. A könyv végén pedig egy ráadásmese, amelynek semmi különös tanulsága nincs, egyszerűen a derűs pillanatokra való.

Deliága Éva, Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk az agresszióval- Pszichológiai útmutató + indulatkezelő mesék

A pszichológus-pedagógus szerzőpáros könyve kettő az egyben: szülőknek szóló, gyakorlatias szemléletű pszichológiai útmutató és óvodás-kisiskolás gyerekeknek szánt kreatív segítő mesegyűjtemény.
Deliága Éva évtizedes pszichológusi praxisa tapasztalatai alapján állította össze azt a módszercsokrot, amelyet már több száz család tesztelt és igazolt vissza. A dackorszakon is túlnyúló, óvodás- és kisiskoláskorban megnyilvánuló akaratosság szelíd feloldására szolgáló eszköztár kialakításánál figyelembe vette, hogy az eltérő személyiségű szülőknél és gyermekeiknél szituációtól függően más-más megoldás működhet. Lovász Hajnalka finom humorral átszőtt, kalandos meséin keresztül pedig szimbolikus módon válik átadhatóvá az akaratosság, az ellenszegülés, a konfrontatív egymásnak feszülés békés feloldásának több módja. Lehetséges mintát kapunk néhány jellegzetes probléma kezelésére, amellyel sok szülő szembesül a mindennapok során. A pedagógus szerző nagy beleérzéssel és gyöngédséggel segíti a helyzetek empatikus megoldásában az olvasó felnőttet – és a mesék kis hallgatóját.

Dr. Marshall B. Rosenberg: A szavak ablakok vagy falak

Az erőszakmentes kommunikáció (EMK) az a feledésbe merült nyelv, amelyen azok az emberek beszélnek, akik törődnek egymással és harmonikus életre vágynak. Rosenberg doktor történetek, példák és párbeszédek segítségével kínál gyakorlati megoldásokat a nehéz kommunikációs helyzetekre.

Amit megtanulhatunk a könyvből: A lehetséges konfliktushelyzetek békés párbeszéddé alakítását; Szakítást a dühbe és depresszióba torkolló gondolkodásmóddal; Olyan kifejezésmódot, amely segít elkerülni az ellenségeskedést; Az empátia gyógyító erejét felhasználva együttérzéssel kommunikálni; Minden megnyilvánulásban meghallani a „köszönöm” és a „kérem” szavakat; Teljesebbé tenni az életet magunk és mások számára.

Dr. Ranschburg Jenő: Félelem, harag, agresszió

Ranschburg Jenő tanulmánya az emberré válás és a nevelés legfontosabb kérdésére keres választ: van-e szerepe a felnőttnek abban, hogy a gyermek agresszív, támadó és kötekedő személyiség, aki képtelen beilleszkedni kortársai közé, vagy éppen szorongó, félénk, bizonytalan – és éppen emiatt alkalmatlan harmonikus kapcsolatok teremtésére? A könyv határozott igennel felel a „pedagógiai felelősség” kérdésére, és megpróbálja bemutatni azokat a nevelői módszereket és stílusokat, melyeknek alkalmazásával a szocializáció buktatói elkerülhetők.

Dr. Ross Campbell: Dühöngő ifjak

A szerző művében rámutat, hogy a helytelenül kezelt haragnak sokféle következménye lehet gyemekeink életében: osztályzatok leromlása, szülő és gyermek elhidegülése, tekintélyellenesség, deviáns ill. agresszív viselkedés, depresszió, nem kívánt terhesség, akár még öngyilkosság is. A szerző – maga is négy gyermek apja – meg van győződve arról, hogy e bajoknak elejét lehet venni. Saját és mások tapasztalataiból vett példákkal fűszerezi a mindennapi életben jól alkalmazható nevelési útmutatásait. Könyvének célja, hogy „segítsen a szülőknek szilárd jellemű embereket faragni gyermekeikből”.

Jesper Juul: Gyerekkori agresszió- Az erőszakos viselkedés kezelése

Azok a felnőttek, akik munkájuk során gyerekekkel foglalkoznak, nem tudják függetleníteni magukat attól a hatástól, amit az agresszió tabusítása okoz. Jesper Juul könyve ezt a tabut igyekszik megdönteni. Arra keresi a választ, hogy miért diszkrimináljuk azokat, akik erőszakos fellépésükkel sok bánatot, gondot és álmatlan éjszakát okoznak nekünk. Felnőttként megtanultunk úgy beszélni és viselkedni, hogy még a látszatát is elkerüljük az agresszivitásnak. De ez akkor nem más, mint kedvességnek és tisztességnek álcázott erőszak. Pedig éppen az erőszak ilyen megnyilvánulása sérti leginkább a gyerekek integritását. A szerző kristálytiszta logikával és számos jól átélhető példával mutatja be, hogyan érthetjük meg gyermekeink agresszív viselkedésének mozgatórugóit, és hogyan segíthetünk nekik a mindennapokban.

Lori Lite: A dühös polip

A kis polip megtanulja, hogyan nyugtassa meg magát, amikor nagyon dühös. A progresszív izomrelaxáció – melyet e mesekönyvből könnyedén és élvezettel sajátíthat el gyermekünk – ellazítja a testet és lecsendesíti az elmét. Alkalmazása hatékonyan csökkenti a stresszt, a szorongást és az agressziót, a gyermek képes lesz uralni nehéz érzéseit, és könnyebben elalszik.

Marjorie Lisovskis, Elizabeth Verdick: Hogyan ​húzd ki a méreg méregfogát

A fiataloknak, tinédzsereknek szóló, gazdagon illusztrált kötet egyfajta önjavító eszköz a düh kezelésére illetve a dührohamok megelőzésére. Segít számukra tisztázni az ezzel kapcsolatos érzéseiket, gyakorlati útmutatót ad a düh kezelésére. A szerzők szavaival: Mérgesnek, dühösnek lenni NEM MENŐ!

Megvan az erőd, hogy uralkodj a dühödön. A könyvben megtalálod: a haragod megszelídítésének 5 lépését a problémák megoldásának 6 lépését hogyan működnek a ,,düh kapcsolóid” hogyan jelzi a tested az ingerültséget hogyan ereszd ki a mérged mire jó a ,,méregradar” mit tehetsz, ha a felnőttek dühösek … és sok minden mást.

Orit Gidali: Nóra, a gondolatolvasó

Nóra egy napon azzal jön haza az oviból, hogy egy fiú kicsúfolta. A mamájától kapott varázspálcával, azonban hirtelen látni kezdi, amit az emberek mondanak, és azt is, hogy igaziból mit gondolnak.

Salomé Widmer: Dehogy akarok én verekedni!

A gyerekek és szülők játékos ötletek, mesék, képzeletbeli utazások és szerepjátékok segítségével megtanulják, hogyan leljenek örömöt az együttlétben, hogyan lehet a konfliktusokat kreatívan, békésen feloldani, és hogy a konfliktusok néha igenis szükségesek.

Warwick Pudney – Éliane Whitehouse: Mint egy nagy vulkán forrok, és… Mindjárt felrobbanok!

A könyv megtanítja a felnőtteket (szülők, pedagógusok), hogyan tanítsák meg gyerekeiket vagy épp a rájuk bízott kis méregzsákokat a helyes indulatkezelésre. Ötletes feladatokat (fénymásolható feladatlapokat is!) és technikákat találunk itt, egyfajta viselkedés-terápiás eszköztárat, abszolút gyakorlatorientált tudást a mindennapokra akár egyéni, akár csoportos foglalkozásokra.

Általános témák

Barcs Kriszta: Így működik a lelked

Néha olyan zavarosak a dolgok… Ki érti, mi zajlik odabent, a lelkünkben? Amikor félünk a másnapi dolgozattól, vagy örülünk, mert bevettek a focicsapatba; amikor mérgesek vagyunk, mert összevesztünk a legjobb barátunkkal, és büszkék vagyunk, mert sikerült megtanulni biciklizni; amikor vágyunk egy kiskutyára, és hiányzik a távol élő nagyink: mit lehet ilyenkor tenni? Mitévők legyünk, ha félünk? És ha szerelmesek leszünk? Mit kezdjünk a haragunkkal? És a rémálmainkkal? Miért álmodunk egyáltalán? Érezted már úgy, hogy olyan jó volna kigombolyítani a sok érzést és gondolatot, ami benned van? Ebben lesz segítségedre ez a könyv, amelyben megismerkedhetsz a lélekmanókkal, a Gondolatsárkányokkal, az Akarnokkal, a Sehallselát Behemóttal és még néhány titokzatos lénnyel, akik segítenek rendet tenni ebben a sokféleségben.

Deliága Éva-Lovász Hajnalka: Mit kezdjünk az akaratossággal?

A pszichológus-pedagógus szerzőpáros könyve kettő az egyben: szülőknek szóló, gyakorlatias szemléletű pszichológiai útmutató és óvodás-kisiskolás gyerekeknek szánt kreatív segítő mesegyűjtemény.
Deliága Éva évtizedes pszichológusi praxisa tapasztalatai alapján állította össze azt a módszercsokrot, amelyet már több száz család tesztelt és igazolt vissza. A dackorszakon is túlnyúló, óvodás- és kisiskoláskorban megnyilvánuló akaratosság szelíd feloldására szolgáló eszköztár kialakításánál figyelembe vette, hogy az eltérő személyiségű szülőknél és gyermekeiknél szituációtól függően más-más megoldás működhet. Lovász Hajnalka finom humorral átszőtt, kalandos meséin keresztül pedig szimbolikus módon válik átadhatóvá az akaratosság, az ellenszegülés, a konfrontatív egymásnak feszülés békés feloldásának több módja. Lehetséges mintát kapunk néhány jellegzetes probléma kezelésére, amellyel sok szülő szembesül a mindennapok során. A pedagógus szerző nagy beleérzéssel és gyöngédséggel segíti a helyzetek empatikus megoldásában az olvasó felnőttet – és a mesék kis hallgatóját.

Gerlinde Ortner: Gyógyító mesék

Olyan meséket gyűjtött össze egy kötetben az osztrák pszichológusnő, amelyeket szorongó, riadozó kisgyermekeinknek mesélhetünk elalvás előtt, okosan irányítva, hogy lassan-lassan le tudja győzni félelmeit. A mesékhez részletes, alapos kísérőszöveg járul, amely megmagyarázza a szülőknek, mit tehetnek, ha gyermekük félelmeivel szembe kerülnek.

Gerlinde Ortner: Új gyógyító mesék

Mértéktelen tévézés, szexuális felvilágosítás, testi fogyatékosság, veszekedés, válás. Csupa olyan probléma, amely bármelyik családban előfordulhat. Szülőként vajon megfelelően tudjuk kezelni ezeket a gondokat? Ebben segít Gerlinde Ortner gyermekpszichológus, aki a nagy sikerű Gyógyító mesék folytatásában tizenhárom kényes kérdést jár körül. Elgondolkodtató történetei játékosan, sok humorral szólnak a gyerekeknek és szüleiknek. A tanulságok levonását a szerző a könyv végén összegyűjtött rövid, közérthető magyarázataival segíti. Külön hangsúlyt fektet a gyerekrajzok szerepére a családi nehézségek megbeszélésében.

Kádár Annamária: Mesepszichológia

A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben.

Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában.
Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.
Hogy miként támogathatjuk őt ebben? Erről írtam ezt a könyvet, mely tíz mesét is tartalmaz egy Lilla nevű kislányról, akinek képzeletbeli barátja, Tündérbogyó segít érzelmi konfliktusainak megoldásában. A mesék 4-9 éves gyerekeknek szólnak, és segítenek a frusztrációk, csalódások elviselésében, a pozitív és negatív érzelmek tudatosításában, a félelmek megszelídítésében, a testvérféltékenység kezelésében, a veszteségek elfogadásában és az önfeledt játékban. A szülőknek elárulom: én voltam az a kislány, aki attól félt, hogy a boszorkány megcsiklandozza a lábát, én vittem haza a kisegeret, utánam jött ki a nagyapám borotvahabos arccal. Tündérbogyó pedig az én belső hangom volt, akit most ebben a formában megszemélyesítettem.

Kádár Annamária: Lilla és Tündérbogyó

E kötet Lilla és Tündérbogyó összes eddigi kalandját gyűjti egy csokorba. A Mesepszichológia első és második részében megjelent húsz mesét tíz vadonatúj követi, amelyek szórakoztatva segítenek a gyermek érzelmi intelligenciájának fejlesztésében. A mesék önéletrajzi ihletésűek: azokra az érzésekre építettem őket, amelyeket gyermekkoromban megéltem, és az emlékezetemből sikerült felidéznem. A bennem élő felnőtt faggatta a bennem élő gyermeket, és fordítva, a gyermek a felnőttet, hogy ezeket a korai belső élményeket minél hitelesebben tudjam visszaadni. 

Bepisilés

Heinz-Lothar Worm: Mit tegyünk, ha… – 5 tanács szülőknek a számolásról, a színek ismeretéről, a testvérek érkezéséről, a bepisilésről, a közlekedésről

Igen gyakori probléma, hogy a gyerekek nehezen tanulnak meg számolni, nehezen tanulják meg megkülönböztetni a színeket, vagy éppen a kistestvér elfogadása okoz gondokat. Sok szülő panaszolja, hogy gyereke a normálisnál sokkal tovább bepisil, vagy nem tud biztonságoan közlekedni a közúti forgalomban. Ez a könyv abban akar segítséget nyújtani a szülőknek, hogy feltárja az effajta problémák hátterében meghúzó okokat, és megoldásokhoz is javaslatokkal szolgál. A könyv hasznos tudnivalókat tartalmaz mindazok számára akik szakmájuknál fogva kisgyerekek nevelésével foglalkoznak.

Michelle Kennedy: Ebadta kölyke bepisil

Az „Ebadta kölyke” sorozat következő kötetei a szobatisztaságra nevelés és az önállósulás témakörében adnak ötleteket és javaslatokat a nehéz időszakok átvészeléséhez. Érdemes felhasználni mások ismereteit, és a magunk számára egy kicsit megkönnyíteni a gyerekvilággal való ismerkedést. A szerző olyan módszereket ajánl az olvasók figyelmébe, amelyek segítenek megoldani ezeket a helyzeteket. A kötetekben lévő 99 jó tanács a legkülönbözőbb problémákra kínál megoldást olyan szülők, nagyszülők és barátok tapasztalatai alapján, akik korábban ugyanebben a cipőben jártak.

COVID

Ana M. Gomez: A gyöngykagyló és a pillangó története – avagy a koronavírus és én

https://drive.google.com/file/d/1IqKDbwv2q5HXCQ2Hn6kswqcFuResg_hV/view?fbclid=IwAR0FOu3CmgF4cSDvylWvga8sX__7B8Bs_FVmdsbrCdSOlVWJm5D3cMDxwmw

Elizabeth Jenner – Kate Wilson – Nia Roberts: Koronavírus – Egy könyv a vírusról gyerekeknek

https://www.pagony.hu/resources/public/koronavirus_0415_2_fb.pdf

Jana Andrésková, Ingrid Dach: hogyan győzzük le a koronasárkányt – kifestőkönyv gyerekeknek

Kifestős történet arról, hogyan győzhetjük le közösen Korona sárkányt. https://coronadragon.com/hu/

Gyász

Bartos Erika: Elmúlás

Elveszteni valakit megmagyarázhatatlanul nehéz. Hogyan lehet vigaszt nyújtani a kisgyereknek, akiben düh, szívszorító fájdalom, hiányérzet és megválaszolatlan kérdések sokasága kavarog? Bartos Erika, a Pro Familiis-díjjal kitüntetett meseíró új könyve az elmúlásról szól.

Benjie Davies: Nagypapa szigete

Peti szereti Nagypapát, Nagypapa szereti Petit. És ez már mindig így lesz.
Ebből a gyönyörű, vigasztaló könyvből megtanulhatjuk, hogy aki a szívükben él, az mindig ott lesz velünk. Benji Davies színes képeskönyve egy kisfiú, Peti története, aki nagypapájával fantasztikus tengeri utazásra indul. Távoli szigeten kötnek ki, gyönyörű vidékeken barangolnak, ám végül Peti egyedül tér haza. Minden éppen olyan, mint előtte, csak nagypapa nincs sehol. A kötet egyszerű és természetes módon szól az elengedésről, elmúlásról Szabó T. Anna lírai fordításában. Segítségére lehet a szülőknek, gyerekeknek a gyászban, gyászfeldolgozásban.

Boldizsár Ildikó: Mesék életről, halálról, újjászületésről

Egyszer volt, hol nem volt… Számtalanszor hallottuk gyermekkorunkban ezt a mesekezdő formulát, amelyet mi is így adunk tovább. De vajon belegondoltunk-e valaha, mit jelent ez az egyszerűnek és könnyednek tűnő kijelentés: egyszer lenni, másszor meg nem? Pedig a réges-régi időkből származó teremtésmítoszok, élet-és haláltörténetek többek között azért őrződtek meg számunkra, hogy felelősséggel lássuk s éljük mindennapjainkat, és újra meg újra szembenézzünk az élet végességével. A varázsmesék hősei nemcsak sárkányokkal viaskodnak a mesékben, s nemcsak királylányokat mentenek meg a veszedelemből, hanem útnak indulnak azért is, hogy megszerezzék az élet vizét. Az élet vizét megszerezni akaró hős leereszkedik a Halál Birodalmába, hogy megküzdjön az újjászületésért. Akik jártak már ezen a vidéken, tudják, mi található ott: folyók, hidak, tengerek, csónak, fák, barlangok, szakadékok, démonok és kapuőrök. Ha a hős eligazodik ebben a világban, és kiállja az alvilági próbákat, bátorsága jutalmaként megkapja az élet vizét. A mesékben nincsenek legyőzhetetlen ellenfelek, a halál sem az. A mese lehetővé teszi az ember számára, hogy – ha csak átmenetileg is – győzelmet arathasson a halál felett, és megteremtse saját világát. „Világot teremteni” pedig azt jelenti, hogy az ember teremtő erejének tudatában formálni és alakítani tudja azt a világot, amelyben él, legyen ez a világ benne vagy rajta kívül. A kötet meséi felidézik, mintegy újra az emlékezetbe vésik, valamint működésbe hozzák ezt a régi mágikus tudást.

Florence Jenner-Metz: Neked írok, Apu!

Kedves Apu! Margó vagyok, a te kis angyalod. Kedvem támadt írni neked, úgyhogy ma délelőtt, a reggeli után odaültem a kék íróasztalomhoz, elővettem a szép levélpapíromat, a mikiegeres tollamat, amit Aliz nagynénimtől kaptam a szülinapomra, meg itatóst is, hogy ne csináljak pacákat, és büszke lehess rám. Sose írtam még így levelet… Kérlek szépen, ne nevess ki nagyon, amikor olvasod!

John W. James, Russell Friedman: Gyógyulás a gyászból, Hogyan dolgozzuk fel szeretteink halálát, a válást és más fájdalmas veszteségket

Életünk természetes velejárója a gyász, amit haláleset vagy más súlyos veszteség után megélünk, legyen az sorsforduló, válás, egy barátság megszakadása, a vállalkozás, a munkahely elvesztése. Életünk során megtanuljuk, mit kell tennünk, hogy megszerezzük magunknak, amit szeretnénk. Mit kezdjünk azonban a gyásszal?

A fájdalommal, a bűntudattal, a csalódottsággal, a dühvel, a beteljesületlen kapcsolattal, az összetört szívvel és álmokkal? Ez a világszerte nagy sikerű könyv a szerzők több mint harminc éves tapasztalatából merítve, és személyes példákon keresztül mutat be egy olyan egyszerű és bárki által végezhető módszert, amely százezreknek segített megbékülni a történtekkel, enyhüléshez jutni a fájdalomban és visszanyerni az erőt és képességet az örömteli élethez. „Teljes szívemből buzdítok és bátorítok minden olvasót, hogy vágjanak bele! …” – részlet az Előszóból.

Judy Tatelbaum: Bátorság a gyászhoz

A Bátorság a gyászhoz élénk, közérthető stílusban írt, az élet és a halál természetes egységében vizsgáló munka. Alapvető olvasmány nem csupán a terapeuta, az orvos, a pszichiáter, a szociális munkás – de minden gyászoló, vagy a halállal emberhez méltó természetességgel szembenézni kívánó ember számára.

Kolozsi László: Apufa

Mindannyiunkban él egy apufa. Csodás ereje van, hisz a szeretetben és a gondoskodásban. Ez a megindítóan szép történet egy diófa – egy apa és két fia kapcsolatát mutatja be. Egyaránt szól a gyerekekhez, akik hallgatják, és a felnőttekhez, akik olvassák nekik. Vagy mindenki magának. Nem tanítani akar, csak mesél, mégis, aki elolvassa rohan az apukájához és átöleli.

Monika Weitze-Erik Battut: Mese a rózsaszín elefántról, aki nagyon szomorú volt, aztán újra jobban érezte magát

Amikor a kis rózsaszín elefánt legjobb barátja elköltözik, és a két jó barátnak el kell válnia egymástól, Mambó nagyon elszomorodik. Hogyan talál vigaszt? Mit tanácsol neki a bölcs bagoly? Erről szól ez a szomorú-vidám történet.

Nagy Mária Ilona: Gyermek és a halál

Nagy Mária Ilona könyve úgy jött, mint éhezőnek a falat kenyér. A haláltudat alakulása olyan állandó folyamat, amely végigkíséri a gyermeket a különböző fejlődési szinteken. Hároméves kortól kezdve mást és mást jelent számára a halál, élete történéseinek és személyiségfejlődésének megfelelően. Kutat, kérdez az emberiséget érintő problémák felől a halál titka: egyúttal az élet titka, és tudni akar. De mi felkészületlenül, süketen állunk vele szemben. Nagy Mária Ilona tanulmánya először 1936-ban jelent meg.

Patrice Karst: A láthatatlan fonal

Azokat, akik szeretik egymást, összeköti egy láthatatlan fonal. Akkor is, ha éppen távol vannak egymástól. Sőt, még akkor is, ha az egyikük már nem is él. Aki szeret valakit, soha nem lesz egyedül. A szeretteinktől való elszakadás és távollét mindannyiunknak nagyon nehéz élmény, de a gyerekek számára különösen ijesztő és fájdalmas. Márpedig az élet bőségesen teremt olyan alkalmakat, amikor ezt a félelmet és fájdalmat meg kell tapasztalniuk, legyen szó a szülők válásáról, valamelyikük külföldi munkavállalásáról, egy barátság megszakadásáról, vagy egy családtag haláláról. Sőt, van, hogy semmi különös nem történik, a gyermek mégis nagyon szorong a hozzá közelállók elvesztésétől, az egyedül maradástól. Néha annyira, hogy még az elalvástól is fél. Ezt a félelmet enyhíti Patrice Karst lírai szépségű, szívmelengető meséje, mely a világ minden táján meghódítja a kicsiket és nagyokat. Beavat a láthatatlan és elszakíthatatlanul erős fonal titkába, amit csak azok ismerhetnek, akik szeretik egymást. Megnyugtat, vigasztalást és biztonságérzetet ad, segít átvészelni a nehéz korszakokat is.

Pernilla Stalfelt: Halálkönyv

Pernilla Stalfelt a gyerekek által sokszor feltett kérdésekre nem szentimentális válaszokat ad. Elmeséli, hogy egyszer minden élőlény meghal, még a legeslegnagyobbak is. A halál egészen váratlanul is érkezhet. Egyik nap még él a nagyapa, de másnap talán már nem találkozhatsz vele. Minden nagyon üres és szomorú ilyenkor. Keresi a lehetséges válaszokat arra, mi történik azután, hogy meghalunk. A választ senki nem tudja, csak aki már meghalt. Sokan úgy hiszik, hogy a lelkünk halálunk után Istenhez jut. Ki tudja, talán virág lesz belőlünk… Néhányan úgy hiszik, hogy csillagok leszünk az égbolton. Elmondja, mi történik egy temetésen, hogyan viselkednek az emberek, hogyan gyászolnak. Bemutatja, hogy Mexikóban például az emberek nem szomorkodni járnak ki a temetőbe, hanem, hogy ott vidáman piknikezzenek.

Polcz Alaine: Kit siratok, mit siratok?

A legnevesebb magyar thanatológus új könyvének címe, e két rövid, staccatós kérdőmondat már önmagában is elgondolkodtató. Az elsővel szembesülve még nagyjából „képben van” a Polcz Alaine munkásságát ismerő olvasó, de a második kérdőmondat talán elbizonytalanítja… De e kötet vallomás-sorozatából kiderül, hogy nemcsak elveszített, elhunyt szeretteinket sirathatjuk igazi, valódi gyásszal, sőt néha tébolyító, sorsot, kegyetlen végzetet, akár a Mindenhatót is káromló, eszelősen ismételgetett, sértődött „miért?”-ekkel, hanem ugyanúgy sirathatjuk egy szeretve-megszokott élethelyzet tragikus, önhibánkon kívüli megszűnését, így a szűkebb pátria történelmileg igazságtalan elvesztését, de még egy hozzánk közelálló, családtaggá fogadott négylábú pusztulását is, aki igazi társunk volt hosszú évekig – és értette a köztünk kialakult – közös fajnyelvet helyettesítő, ám mégis valódi, bensőséges kommunikációt. De sirathatjuk a minket elhagyó kedvest is, aki továbbél ugyan, akár elérhető földrajzi közelségben hozzánk, csak éppen nem velünk. Sőt sirathatjuk saját, családban betöltött hajdani szerepünk megszűnését is, holott valamennyien életben vagyunk-maradtunk, „csak” éppen egy manapság már mindennapinak tűnő válás robbantott ki – mondjuk – az apaszerepből, amely érzelmi és értelmi énünk integráns részévé vált.

Polcz Alaine: Meghalok én is?

A megrázó kötet a szerző évtizedeken át folytatott pszichológusi munkájának tapasztalatait fogja egybe. A halált az éppen csak kezdődő élet szemszögéből ragadja meg, ráébresztve az olvasót a halállal szembesülő gyermek félelmeire, küzdelmére, bölcsességére. Polcz Alaine évtizedeken át dolgozott haldokló gyermekek mellett, megismerte azokat a reakciókat, melyek a halált sohasem elfogadható tényként vagy éppen az élet természetes lezárásaként kezelik. Interjúkat idéz, amelyekben gyermekek szembesülnek a maguk vagy hozzátartozóik halálával. A személyes tragédiákat olyan érzékenységgel fogalmazza meg, hogy az ezekből leszűrhető általános tapasztalat fontos segítséget nyújthat a megértésben, az elfogadásban.

Shona Innes: Az élet olyan, mint a szél

„A halál, az elmúlás társadalmi tabu. Félünk tőle és félünk beszélni róla. Félünk kicsit megállni, félünk gyászolni. Félünk elismerni és elfogadni, hogy mindez az élet velejárója. Tudjuk, értjük, de nem érezzük. A gyerekeink viszont nem tudják, nem értik. Ők érzik.” – Szél Dávid, pszichológus

Singer Magdolna: Boldogan éltek, míg meg nem haltak… és azután? – Segítség a gyászban – foglalkoztatókönyv gyereknek és szülőknek

Boldogan éltek, míg meg nem haltak végződik a mese. És azután? Amikor a kisgyerek a halál szót hallja, vajon belegondol-e, mit is jelent valójában? Ha megkérdezi a szüleitől, vajon kap-e rá megnyugtató választ?

Ez a kötet megmutatja, hogy lehet és kell is beszélni a halálról, a szomorúságról, a dühről, a bűntudatról és mindenféle érzelemről, amely a gyász gyakori kísérője. A szülőknek fogódzót nyújt, hogyan állhatnak gyászoló gyermekük mellé, foglalkoztató feladataival pedig segíti a gyerekek gyászfeldolgozását, és hogy eljussanak ahhoz a felismeréshez, hogy a halál az élet velejárója, nem titkolni és szégyellni való dolog, megtapasztalhatja, miképpen lehet a szeretetteljes együttlétekben kapaszkodót találni és eljutni a lelki megbékélés felé. A kötetnek minden család könyvespolcán ott a helye, hiszen lehetőséget teremt az elveszett hozzátartozó hiányának feldolgozására, a közös családi beszélgetésekre. 7-11 éves korosztálynak.

Singer Magdolna: Ki vigasztalja meg a gyerekeket?

Vajon mit élnek át a gyerekek, amikor szüleik válnak, vagy amikor elvesztik egy közeli családtagjukat? Mire van szükségük ezekben a nehéz időkben? És ki vigasztalja meg őket, ha a szülők saját fájdalmukban, dühükben nem tudnak feléjük fordulni? Súlyos veszteség idején a gyerekek legtöbbször nem tudják megfogalmazni, min mennek keresztül. Modern világunkban ráadásul a gyász tabu: a felnőttek sokszor saját érzéseikkel sincsenek tisztában, nemhogy a gyerekekével. Így a hiány meggyászolásában – ha egyáltalán megtörténik – a kicsik általában magukra maradnak, és ez a magány és elhagyatottság felnőttéletükre is kihat. Singer Magdolna gyászterapeuta bevezet minket egy rejtett világba: gyerekek és felnőttek mesélnek fiatalon átélt veszteségeikről, és arról, miként tudtak megküzdeni fájdalmas érzéseikkel. Harminc különálló történet segít megérteni, mit éreznek és észlelnek a gyermekek válás és halotti gyász idején, a megható önvallomásokból pedig az is felsejlik, hogyan vigasztalhatjuk, támogathatjuk őket életük e nehéz szakaszában.

Singer Magdolna: Vigasztalódás a gyászban- A haláleset és a válás utáni veszteség feldolgozása

Egy szeretett hozzátartozó elvesztésének gyásza életünk legmegázóbb tapasztalata. A megfosztottság, kisemmizettség, reményvesztettség, harag, bűntudat, befejezetlenség érzései kínozzák a magára maradó személyt. A gyász viselése és a lelki egyensúly megtalálása komoly erőfeszítéssel járó feladat. Ehhez a hősies emberi teljesítményhez nyújt hatékony segítséget a kötet azzal, hogy ismerteti a gyászoló személyben zajló folyamatokat, felmutat különböző megküzdési módokat, valamint megindítóan szép és tanulságos interjúkkal erőt, bátorságot nyújt az olvasónak. A kötet rendkívüli értéke továbbá, hogy olyan jól bevált önsegítő gyakorlatokat is tartalmaz, amelyeket világszerte sikerrel alkalmaznak gyászolók támogatására.

Tóth Krisztina: Anyát megoperálták

Gyermekien derűs az a hang, ahogyan Tóth Krisztina kislány hőse a betegségről beszél. Ha valamelyik szülő megbetegszik, az nehezen feldolgozható trauma a gyerek számára. Erről lehetne szomorúan írni, de a szerző inkább viccesen, a tőle megszokott friss szemlélettel közelít ehhez a tabutémához is. Elmagyarázza a gyerekeknek, hogy mit jelent egy daganat, hogy a betegségből meg lehet gyógyulni, és hogy mindenről lehet, sőt kell is beszélgetnünk. Humoros könyv, amely megmutatja, hogyan vészelhetünk át egy családi válságot, hogyan értethetjük meg a kicsikkel, hogy semmi sem félelmetes, ha mi, felnőttek világosan és tisztán beszélünk róla.

Hiperaktivitás (ADHD)

Csernik Ilma-Jelacsik Sutus Ágota: Figyelem! Én már figyelek

Figyelemfejlesztő gyakorlatok gyűjteménye óvodás- és iskoláskorú gyermekek részére.

David Daley – Cathy Laver-Bradbury – Edmund J. S. Sonuga-Barke – Margaret Thompson – Anne Weeks: ADHD – Lehet könnyebb! – Hatlépéses nevelési program ADHD-val küzdő gyermekek szülei számára

ADHD-s gyermeket nevelni nem egyszerű feladat, megterhelő és kimerítő az egész család számára, a megfelelő tudással felvértezett szülők azonban különféle módszereket alkalmazva gördülékenyebbé tehetik a hétköznapokat. Ha már az élet korai szakaszában elkezdjük a gyermek figyelmének, koncentrációs készségének, időérzékének és stressztűrő képességének fejlesztését, nem csak otthon és az iskolában boldogul könnyebben, hanem boldogabb életet is élhet. A könyvben ismertetett hatlépéses programot a szerzők kutatások és kiterjedt klinikai gyakorlat alapján állították össze. A lépéseket követve, a bemutatott stratégiák és technikák alapos begyakorlása révén szülőként magabiztosan tudjuk segíteni a gyermekünket, hogy ügyesebben kezelje a számára problémás helyzeteket és jobban érezze magát otthon és az iskolában, családtagok és barátok között egyaránt.

Dr. Madarassy-Szűcs Anna, Dr. Tárnok Zsanett, Táskai Gergely: Az Esernyőcsapat kalandjai – képregény

Nehezen megy az iskola? Lehet, hogy diszlexiás vagy, esetleg autizmussal élsz vagy valamilyen más fejlődési zavarral élsz. Gyere, olvasd el ezt a képregényt, amiben 5 jóbarát segíti egymást abban, hogy ne az iskolai küzdelmeikre, hanem inkább a “szupererejükre” figyeljenek!

Dr. Mark Selikowitz: ADHD a hiperaktivitás-figyelemzavar tünetegyüttes – Minden szükséges információ egyenesen a szakembertől

A kötet sok értékes és főleg gyakorlati információt tartalmaz, mely mindennapi segítséget jelent az ADHD-s gyermekek szüleinek valamint az érdeklődő tanároknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, fejlesztő pedagógusoknak, gyermekpszichiáternek. Mindenkinek, aki napi munkája során találkozik ezekkel a gyermekekkel, és akinek fontos, hogy avatott szakembertől hallja a téma legújabb összefoglalását.

Dr. Máté Gábor: Szétszórt elmék

Népbetegség a figyelemzavar és a hiperaktivitás? Vagy csak a gyerekek szenvednek tőle? Honnan ered és hogyan gyógyítható? Máté Gábor nemcsak magát tartja figyelemzavarosnak, de három gyermekét is hiperaktív figyelemzavarral diagnosztizálták. Nem csoda hát, ha a téma mélyére akart látni, és meg akarta ismerni a betegség eredetét, hogy közelebb kerüljön a gyógyításához is. A Szétszórt elmék teljesen új szemlélettel közelíti meg a témát, és új módszereket kínál, hogy segítsen azoknak a gyerekeknek és felnőtteknek, akiknek nap, mint nap meg kell küzdeniük a figyelemzavar és a hiperaktivitás okozta gondokkal.

Edward M. Hallowell – John J. Ratey: Szétszórtság

Aki megérti, miről szól a többnyire hiperaktivitással társuló figyelemhiányos zavar tünetegyüttese, utána mindenütt találkozni fog vele. Az eddig szórakozottnak, mániásnak, pörgősnek vagy kreatívnak, de kiszámíthatatlannak tartott gyerekek és felnőttek, akikről azt gondoltuk, hogy többre lennének képesek, ha összeszednék magukat, akiknek soha nem jön ki a lépés az iskolában vagy a munkájukban, vagy akik a csúcsra jutottak ugyan, de még mindig úgy érzik, hogy valami más irányítja őket, vagy szétszórtak, nos, ezek az emberek valójában ezzel a problémával küszködnek. A fenti mondatokkal kezdődik ez az Amerikában több mint kétmillió példányban elkelt mű, amelynek szerzői maguk is az ADHD-nek vagy ADD-nek nevezett figyelemhiányos zavarral viaskodva élték életüket, majd lábaltak ki belőle a betegség felismerése és kezelése után. Művükben számos tipikus emberi sorsot, gyerekekről és felnőttekről szóló esettanulmányt bemutatva hozzák közelebb a problémát az olvasóhoz. Részletes leírásokkal és sok-sok praktikus tanáccsal segítik az érintett felnőtteket éppúgy, mint a gyerekek szüleit, tanárait. A könyv alapjaiban változtathatja meg a figyelemzavaros emberek viselkedéséről alkotott felfogásunkat, és hozzájárul ahhoz, hogy ők is boldogabb, teljesebb életet éljenek.

Gilles Diederichs: Pillegyerekek – Gyakorlatok hiperaktív gyerekek részére

Ez a könyv konkrét ötleteket és megoldásokat kínál hiperaktív gyermekek szüleinek, akik gyakran tanácstalanok ezzel a magtartászavarral szemben, amely mind a gyermek fejlődésére, mind a család életére kihatással van. A könyv első része bemutatja a hiperaktivitás jellemző tüneteit és azt, hogy mi nem tartozik a hiperaktivitás körébe. Ezután néhány alapvető szempontot, hogy a család szembenézhessen a mindennapokra vonatkozó nehézségekkel, javuljon a hiperaktív gyerekkel való kapcsolatuk, és segítséget kérjen, ha szükségük van rá. A harmadik részben 80 játékos és meditációs és fejlesztő gyakorlatot mutatunk be, amelyek javítják a hiperaktív gyermek koncentrálási és figyelemfenntartási készségeit, megdolgoztatják az emlékezetét, fejlesztik koordinációs készségeit és segítik érzelmei adekvát kezelésében. A gyakorlatok mimikai, művészetterápiai, jóga, relaxációs, stb. alapokon nyugszanak, egyszerűen alkalmazhatók pedagógusok által is, és alkalmasak csoportos foglalkozásokra is.

John F. Taylor: Túlélőkönyv ADHD-s gyerekeknek

Túlélőkönyv ADHD-s gyerekeknek segít megérteni, mi az ADHD – és azt is, hogy mi NEM! Mit lehet és kell tenniük azért, hogy ADHD-s problémáik megoldódjanak, hogy sikeresek lehessenek otthon és az iskolában, a barátok és a családtagok között. Gyakorlati útmutatót, ötleteket és megoldásokat találnak a könyvben, amelyben a fejezetek végén egyszerű teszttel ellenőrizhetik le frissen szerzett tudásukat.

László Zsuzsa: Az örökmozgó gyerek

A kötet a hiperaktív gyerekek szüleinek és tanárainak ad információt a tünetegyüttesről, ötleteket, segítséget a gondok enyhítésére. A hiperaktivitás gyakran társul tanulás- és figyelemzavarral.

Patricia O. Quinn, Judith M. Stern: Lassíts egy kicsit, Feladatgyűjtemény ADHD-s gyermekek számára

A munkafüzet megismerteti a gyerekeket az ADHD fogalmával, szól a gyógyszerelésről, a helyes étrendről és életvitelről, mindezt olyan feladatlapok segítségével, melyek garantálják a folyamatos figyelem megtartását és a játékosságot. A munkafüzet több lapja fénymásolható, ezek a lapok folyamatos segítséget adhatnak az ADHD-s gyereknek. Különösen értékes és hasznos az iskolai sikerekről szóló fejezet. Önismeret és elfogadás, pontosság időben és a munkavégzésben, rend otthon és az iskolában — mind olyan hívószavak, melyek felkeltik az ADHD-s gyermekkel foglalkozó szülő, pedagógus vagy akár barát érdeklődését is.

Nevelés

Daniel Siegel, Tina Payne Bryson: A gyermeki elme – Agyfejlődés, konfliktusok, támogató szülői stratégiák

Ez az úttörő jellegű és nagyon gyakorlatias könyv bemutatja, hogy ezek a néha megmagyarázhatatlannak tűnő megnyilvánulások az agy fejlődésének, a személyiség kialakulásának természetes velejárói. A szerzők a legújabb tudományos eredmények alapján felvázolják, hogyan alakul ki a különféle agyterületek közötti egészséges munkamegosztás és harmonikus együttműködés. Tizenkét nevelési technikát ismertetnek, amelyekkel a szülők elősegíthetik mindezt. Elvetik az olyan megközelítéseket, amelyek mindenáron a teljesítményt és a tökéletességet állítják a középpontba, ehelyett olyan módszerekre összpontosítanak, melyekkel a gyerekek jobban önmaguk lehetnek, könnyebben megtalálhatják a helyüket a világban, nagyobb rugalmasságra és több erőre tehetnek szert. Megközelítésük lényege, hogy az összes helyzet – a stresszes, dühös pillanatok éppúgy, mint az örömteli percek – felhasználhatók annak elősegítésére, hogy gyermekeink felelős, gondoskodó, tehetséges személyekké váljanak.

Daniel Siegel, Tina Payne Bryson: Drámamentes fegyelmezés- A káosz lecsillapítása és a fejlődő gyermeki elme integrált szemléletű gondozása

A szerzők az agykutatás legújabb eredményeire alapozva kínálnak a gyermek igényeire is érzékeny alternatívát a nevelési konfliktusok kezeléséhez. A Drámamentes fegyelmezés hatékony eszközt ad nemcsak a szülők, hanem a pedagógusok és a gyerekekkel foglalkozó szakemberek kezébe is.

Dr. Hegyi Ildikó: A nevelés „tízparancsolata”

Tíz jó tanács a gyermekneveléshez.

Dr. Hegyi Ildikó: Fejlődési lépcsőfokok óvodáskorban

A könyv célja, hogy nem kizárólagos jelleggel, de segítséget nyújtson a gyakorló óvodapedagógusoknak az aktuális fejlettségi szint megállapításában, részletezve az egyes területeket, megmutatva, mire kell jobban odafigyelni, szempontot adva a tapasztalt jelenség regisztrálásához.

Dr. Henry Cloud, John Townsend: Gyerekhatárok

A pszichológus és családterapeuta szerzőpáros könyve bemutatja, miként állíthatók a határok a jellemformálás szolgálatába – csecsemőkortól tinédzserkorig. Humorral, konkrét példákkal, az életből vett párbeszédekkel teszik olvasmányossá és a gyakorlatban is jól hasznosíthatóvá könyvüket.

Dr. Ranschburg Jenő: Az érzelem és a jellem lélektanából

Ranschburg Jenő válogatott szakmai írásait tartalmazza könyv az elmúlt 25 évből. Mindazokhoz szól a könyv akik a szülő-gyermek kapcsolatra, a az emberi érzelmek keletkezésére és fejlődésére, a tehetséggondozásra, az autonómiára, a házasélet kezdeti szakaszaira érdeklődéssel tekintenek. A tanulmányok elsősorban a pedagógusokat és szülőket céloznak meg, akik többre törekszenek mindannál, mint ami kézenfekvő lenne.

Gilles Diederichs: Érzelmi intelligencia – 35 játék gyermekünk fejlődéséhez

35 játékos és nagyon könnyű feladat, amely elősegíti, hogy gyermekünk legyőzze negatív érzelmeit.

Iben Dissing Sandahl: Játék dán módra

Ahhoz, hogy boldog gyerekeket neveljünk, figyelmet kell fordítanunk értelmi, érzelmi és társas fejlődésükre is. Az érzelmi rugalmassággal és belső erővel rendelkező gyerekek ellenállóbbak, egészségesebbek és könnyebben küzdenek meg azokkal a kihívásokkal, amelyekkel életük során találkoznak. A Gyereknevelés dán módra című nagy sikerű kötet pszichoterapeuta szerzője új könyvében ahhoz nyújt útmutatót, hogy a szabad, kötetlen játékkal miként fejleszthetők ezek a tulajdonságok.

Jane Nelsen: Pozitív fegyelmezés

A könyv célja, hogy segítsen a bevett fegyelmezési eszköztárunkat olyan eszközökkel leváltani, amelyek határozott korlátokat állítanak, de egyben jellemformálóan hatnak, a felelősség és az életismeret irányába terelik a gyereket, miközben mentesek a megalázástól és az öncélú, rejtett bosszúvágytól hajtott büntetéstől.

Jessica Joelle Alexander, Iben Dissing Sandahl: Gyereknevelés dán módra – Hogyan neveljünk életrevaló és magabiztos gyereket

Dánia évtizedek óta a legboldogabb ország a Földön – de vajon minek köszönhető ez? E könyv szerzői – egy amerikai anya, aki dán férfihez ment feleségül, és egy dán anya, aki gyakorló pszichoterapeuta – szerint a válasz abban rejlik, ahogyan a gyerekeiket nevelik: hiszen boldog gyerekekből boldog, életrevaló felnőttek lesznek.

Kim John Payne: Melegszívű fegyelmezés

A szerző könyvében a melegszívű fegyelmezés filozófiájával és gyakorlatával ismertet meg, melyek segítségével a kényes nevelési helyzetekben is jól reagálhatunk, hatékonyan kezelve az ellenszegülő, provokatív, követelőző és más módon problematikus megnyilvánulásokat.

Lawrence J. Cohen: Játékos nevelés

A világhírű pszichológus és játékterapeuta lépésről lépésre vezeti be az olvasót a játékos nevelés gazdag eszköztárába. Nemcsak egy gyerekbarát szemléletmódot ad át, de konkrét ötletek sokaságát is, melyek nagy hasznunkra lesznek úgy a hétköznapokban, mint a problémás helyzetekben.

Marcel Rufo: Engedj el!- Leválás, önállóság, szabadság

Létezik-e fájdalommentes elszakadás? Miért érezzük utána elhagyatottnak magunkat? Mi a gyászmunka, és befejeződhet-e egyáltalán? Mire jók az emlékek? Igaz-e, hogy egész életünk a szimbiózis utáni nosztalgia jegyében telik el? Ezekre a kérdésekre válaszol Marcel Rufo francia gyermekpszichiáter sok-sok empátiával, nagyon emberien.

Susan Kaiser Greenland: Játékok a tudatos jelenlétért Gyerekeknek, kamaszoknak, családoknak

A tudatos jelenlét az elmúlt évek során szerte a világon, így hazánkban is óriási népszerűségre tett szert, hiszen amellett, hogy a pillanat mélyebb, jelentéstelibb, bölcsebb, elfogadóbb megélését teszi lehetővé, jelentősen javíthatja általános közérzetünket és egészségi állapotunkat.

Bár a gyerekek életkori sajátosságaiknál fogva még sokkal inkább benne élnek az „itt és most”-ban, mint a felnőttek, a megnövekedett szorongás, agresszió és figyelemzavar korában a tudatos jelenlét egyszerű technikáinak gyakorlása számukra is rendkívül hasznos lehet. Olyan eszközt kaphatnak a kezükbe, amely segíti félelmeik, agresszív indulataik kontrollálását, figyelmük irányítását, és türelmesebb, együtt érzőbb cselekvést tesz lehetővé.

Szabó Anna, Nagy Szilvia: Tudom mit csinál a gyereked szombat éjjel!

Minden fiatal és minden szülő számára katartikus élmény, amikor valaki tizenévesen, először tűnik el egy hétvégi éjszakában. Nem végleg, csak reggelig. De vajon mi történik vele? Merre jár? Kikkel találkozik? Mibe keveredik? Drog? Játék? Alkohol? Szex? És mi lesz másnap, amikor előkerül? A két fiatal újságírónő Szabó Anna Eszter és Nagy Szilvia a tinédzserek életének rejtett világába ad betekintést Tudom, mit csinál a gyereked, szombat éjjel! című riportkönyvükben.

Várkonyi Zsuzsa: Már 100x megmondtam

„Már százszor megmondtam…” – hangzik el nap mint nap sok-sok családban. Vajon mi az oka, hogy a „megoldással” akkor is újra és újra próbálkozunk, ha nyilvánvalóan hasztalan? Ennek megértéséhez segít hozzá az a sok tapasztalat, mely a világ különböző tájain dolgozó pszichológusok megfigyeléseiből épül lassacskán rendszerré.

Vekerdy Tamás: Érzelmi biztonság

Vekerdy Tamás szerint nem az lesz sikeres felnőtt, aki kisgyerekkorában már felnőtt módon hajtott és teljesített, hanem az, aki teljes értékű kisgyerekéletet élhetett. Szülőként az érzelmi biztonság megadása a legjobb lehetőségünk arra, hogy megvédjük gyerekeinket a normálisnál nagyobb mértékű szorongástól, a sodródástól, a személytelen, így személyiséget roncsoló kapcsolatoktól.

Vekerdy Tamás: Jól szeretni

A szerző legnépszerűbb könyve számos különböző témán keresztül arra a fontos kérdésre keresi a választ, hogy miként is kellene a gyerekeinkkel – és tágabban: egymással – való együttélést igazán jól csinálni, hogyan is lehetne jól szeretni.

Vekerdy Tamás: Kicsikről nagyoknak

A neves pszichológus könyve a kezdetektől az iskoláskor végéig kíséri el a gyereket – és vele együtt a szülőt – azon az érdekes, izgalmas, olykor fárasztó, mégis nagyon szép felfedezőúton, amelynek során a kicsiből nagy lesz.

Székletvisszatartás

Alona Frankel: Bilikönyv – fiú, Alona Frankel: Bilikönyv – lány

„Szeretettel ajánlom ezt a kis könyvet minden szülőnek, aki éppen mostanában tapasztalja, hogy gyermeke szobatisztaságra nevelése milyen kényes és sok-sok figyelmet igénylő feladat, és ugyanolyan szeretettel ajánlom azoknak a gyerekeknek is, akik éppen mostanában nem értik: mit akarnak tőlük a felnőttek miért nem jó nekik minden éppen úgy, ahogy eddig, a maga természetes egyszerségében, gond nélkül működött? ” Ranschburg Jenő

Judy Hindley: Így működik a tested

Tested ​sok tekintetben olyan, mint egy csodálatos gépezet, amely műveletek százait képes elvégezni. Hogy bemutathassuk, hogyan oldja meg tested gépezete a legfontosabb feladatokat, jó néhányféle gépet kellett feltalálnunk. Gépeink nem kapcsolódnak egymáshoz. Mindegyik különálló, és csak néhányat tud elvégezni tested nagyszámú feladataiból. Evőgépünk például azt mutatja be, mi történik az étellel, miután lenyelted. Rágógépünk szemlélteti a fogak munkáját. Légzőgépünk azt mutatja meg, hogyan dolgoznak a bordák, amint egy különleges izom segítségével a légzést biztosítják. megalkottunk egy gépembert is, hogy bemutathassuk, hogyan hozzák mozgásba más izmok a csontjaidat.

Katie Daynes: Mi az a kaki?

Mindenki kakil? És mi történik utána a kakival? Hajtsd ki a füleket, és máris megtudod a választ ennek a meglepően bájos könyvecskének a segítségével.

Simkó Anna: Kakapara

Mi lehet az oka, hogy sok gyermek visszatartja a székletét, vagy csak pelenkába hajlandó székletet üríteni? A Kakapara című kötet erre a sok család életét megkeserítő kérdésre keresi a választ. Az első, szülőknek szóló fejezet a gyermek egészséges székletürítési szokásainak kialakításában segít. A második fejezet 4-10 éves korosztály számára érthető nyelven magyarázza el a tápcsatorna működését. A rövid leírások erősíthetik a gyermek önkontrollját.

Szorongás

Alicia Eaton: Lelki elsősegély gyermekünknek (Egyszerű gyakorlatok szorongás, félelem és az aggodalom csillapítására)

Alicia Eaton könyvéből megtanulhatják a szülők hogyan lehet kezelni a gyermeki szorongást megakadályozva, hogy később sokkal súlyosabb problémákká fajuljanak.
Eaton rengeteg praktikus tanácsot ad és egyszerű, otthon elvégezhető gyakorlatok segítségével azonnal alkalmazható stratégiákat kínál, melyek segítségével legdrágább kincsünkből nyugodt, kiegyensúlyozott, boldog gyermek válhat.

Beck Andrea: A Titoktündér

Varázslatos mesevilág, mely szórakozás és hasznos segítség is egyben szülő és gyermek számára. Többek között, ha kicsúfolják a gyereket, fél a sötétben, verekszik vagy őt bántják, beteg lesz, barátkozni vagy békülni kell, netán elveszít valamit, vagy híján van az önbizalomnak. Játék és mese, melyben észrevétlenül kap helyet a pozitív gondolkodásra való nevelés, az önbizalom fejlesztése és mindenekelőtt a vidám, gondtalan életszemlélet kialakítása és megtartása. Kicsiknek és nagyoknak egyaránt!

Carl-Johan Forssen Ehrlin: Bátor Borka mindent megold

Akárcsak minden gyerek, Borka is szeret biciklizni, fára mászni, apró kincseket gyűjteni, és a barátaival játszani. A család azonban új városba költözik, és hirtelen minden a feje tetejére áll, Borkát pedig furcsa, nyugtalanító érzések rohanják meg. Szerencsére Borka szülei, testvére és az óvó néni segítenek a kislánynak megküzdeni a bánattal, a fájdalommal, a szorongással és a félelemmel, így megtanulja irányítani az érzéseit, és nemsokára már ő segít másoknak a nehéz helyzetekben. 7 nap, 7 történet és néhány egyszerű módszer a konfliktusok és nehéz élethelyzetek kezelésére.

Dr. Czike Bernadett: Meg tudod oldani! Gyakorlatok a stresszkezelés, a kapcsolatokban való eligazodás, valamint az önbecsülés és az életvezetési készségek fejlesztésére

Ez a kiadvány a pedagógusokat segíti különböző fontos iskolai témák tanításában, és feldolgozásában. Konkrét a diákoknak kiosztható feladatlapokkal. A feladatlapok témakörei önmagukért beszélnek: stressz-kezelés, önbecsülés, kapcsolatok és életviteli készségek.

Edmund Burne: Szorongások és fóbiák kézikönyve

Szorongások és fóbiák témájában munkafüzet felnőtteknek, ami segítség lehet a szorongásos zavarokkal, szociális szorongásokkal, specifikus fóbiákkal, pánikrohamokkal, és egyéb szorongással kapcsolatos problémákkal való megküzdésben. A munkafüzetben a félelmek lecsillapításához és a szorongó gondolatok megfékezéséhez alkalmas technikák gyűjteménye található.

Elinor Greenwood: Mit érzel? – Az érzelmek színes világa

Mi történik a szívedben és a fejedben? Hogyan hat a nevetés a szervezetedre? Miért jó sírni, ha bánatos vagy? Mit tehetsz, ha valaki zaklat?  Boldogság, félelem, düh, szomorúság… olyan sokféle érzelem van, nem egyszerű kiigazodni rajtuk.  De az érzelmek a barátaid – tanuld meg felismerni és kifejezni őket!  Ebben nyújt segítséget a könyv, 7 éves kortól ajánlott gyerekeknek.

Johanna Friedl: Féleleműző játékok

A gyermekek világa félelemmel teli? Szorongóvá teszi őket a sötétség, az állatok, az elválás… A félelem hozzátartozik az életünkhöz, így annak legyőzése jelentős lépés a gyermek fejlődésében. A könyvben a szülők és a nevelők számos gyakorlati tanácsra tehetnek szert a gyermeki félelem legyőzésére vonatkozóan. Szerepjátékok, feszültséglevezető feladatok, elválási és elalvási rituálék, valamint különféle történetek alkalmazásával segítségünkre lehetnek szorongásaik kifejezésében, elfogadásában és végleges legyőzésében.

Kari Dunn Buron: Amikor a félelmeim túl nagyra nőnek

A szorongással küzdő gyerekek és fiatalok nehézségei nagyon változatosak. A könyv arra vállalkozik, hogy segítsen a szorongó/viselkedészavaros gyerekeknek megérteni, hogy bár néha a félelmeik túl intenzívek, de nincsenek egyedül ezzel a problémával. A tanárok és szülők arra használhatják a könyvet, hogy a már jól ismert 5 pontos skála alkalmazásával segítsenek a gyereknek beazonosítani saját viselkedésüket az öt szint mindegyikén, és hogy emlékeztessék rá, mit tud tenni akkor, ha erőt vesz rajta a szorongás.  A könyvben több, tudományosan igazolt gyakorlat tanítási koncepció és skála szerepel. Maga a módszer és ez a kiadvány is használható egyéni és csoportos környezetben egyaránt.

Lawrence J.Cohen: Legyőzzük a félelmet

A Magyarországon is nagy sikert aratott Játékos nevelés világhírű szerzője új könyvében a gyermekkori félelmek és szorongások kezeléséhez ad kreatív, gyakorlatias segítséget. Dr. Cohen hatékony eszközöket ad a szülők kezébe a gyerekek félelmeinek, szorongásainak kezeléséhez, a belső biztonságérzet kialakításához. Szülőként gyakran tehetetlennek érezhetjük magunkat a gyerekünk félelmével, szorongásával szemben, főleg, ha az számunkra érthetetlennek, indokolatlannak tűnik, vagy a megnyugtatására tett kísérletek mind kudarcot vallanak. Frusztrálódunk, aggódunk a gyerek miatt, és legfőképpen: segíteni szeretnénk. Hiábavaló győzködés helyett érdemes a játékos nevelés gazdag eszköztárából válogatni. Az ebben a könyvben szereplő ötletek azoknál a gyerekeknél is alkalmazhatók, akik csak időnként szoktak aggódni, és azoknál is, akik krónikusan félnek vagy súlyosan szoronganak. A játékos gyereknevelést két és tizenkét éves kor között tudják a szülők leginkább kamatoztatni, de a kötetben sok olyan technika szerepel, amelyeket akár a tizenöt évesek is élvezhetnek. Sőt, maguk a szülők is segítséget találnak saját szorongásaik kezeléséhez.

Peer Krisztina: Mi bántja a gyerek lelkét?

Miért fáj a gyerek hasa állandóan? Baj, hogy ennyire fél az idegenektől? Túlságosan kötődik hozzám, biztos, hogy egészséges felnőtt lesz belőle? Eleget evett? Túl sokat evett? Biztosan nem lesz anorexiás? Lehet egy kisgyerek depressziós? Normális, hogy nem szólal meg az óvodában? Mi számít egyáltalán normálisnak? Mit csináljak most? Ez a könyv igyekszik segíteni abban, hogy egy esetleges problémát minél előbb felismerjünk, és ezáltal az érintett gyermek és család minél előbb megkaphassa a szükséges segítséget vagy épp ellenkezőleg megnyugtassa az aggódó anyukát: ez a gyerek tökéletesen rendben van. Ez a könyv olyan gyerekkori nehézségekről szól, amelyek magatartási, viselkedési, érzelmi vagy gondolkodásbeli eltérésekkel járnak. Olyan gyerekekről szól, akiket előszeretettel hívunk rossz gyerekeknek tesszük ezt anélkül, hogy pontosan ismernénk, mi rejlik a viselkedésük hátterében.

Riegler-Pacsovszky: Hogyan élheted túl ha „furcsának” tartanak?

Nimród nem szeret az iskolaudvaron játszani az osztálytársaival. Órán megkukul, ha felszólítják, és félelmében néha még mindig a pad alá bújik, mint elsőben. Andris épp az ellentéte: örök izgő-mozgó, hangoskodó gyerek, aki folyton szerepelni akar. Nem szívelik egymást, és mindketten nehezen találják helyüket az iskolában. De mi történik, ha a két gyerek lovagként találkozik a vulkánsárkány várának közelében, a kedvenc számítógépes játékukban? És mit szól ehhez az osztály? Mit tégy, ha „csodabogár”, „furcsa”, „más” osztálytársad van? A történetet kísérő kérdések, feladatok és tanácsok segítenek abban, hogy könnyebben vegyék a gyerekek az élet nehézségeit.
A könyvben szereplő feladatok összeállítását a Heim Pál Gyerekkórház Mentálhigiéniai Központjának dolgozói ötleteikkel, tanácsaikkal segítették.

Riegler-Pacsovszky: Hogyan élheted túl ha nincs internet?

Aliz családja egy hétvégét tölt a nagyszülőknél vidéken. Se térerő, se wifi, és még a televízió is elromlott. A gyerekek nem tudnak játszani a számítógépen, az okostelefonok használhatatlanok. Vajon mivel töltik majd el ezt a pár napot? A 9-11 éves gyerekeknek szóló pszichológiai könyvsorozat kötetei egy-egy lelki problémát járnak körül.

A könyvek két részből állnak: egy történetből és a hozzá tartozó segítő feladatokból.

Testvér születése, testvér féltékenység

Adele Faber – Elaine Mazlish: Testvérek féltékenység nélkül – Gyakorlati tanácsok testvérek neveléséhez

A Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy elmesélje szerzőinek második könyve méltán világsiker, mert a minden többgyerekes szülőt érintő testvérféltékenység problémájára kínál gyakorlatias megoldásokat. Ez a könyv bármely korú testvérek nevelésében segít, egyszerű, de hatásos eszközöket kínálva a testvérek közötti rivalizálás enyhítésére, a családi béke megőrzésére. Az életből merített példák és rövid képregények olvasmányossá, érdekessé teszik a könyvet, ami olyan problémában segít, amelyre máshonnan nem találni megoldást.

Bartos Erika: Kistestvérek, nagytestvérek

A kistestvér érkezése minden gyerek életében fontos esemény. Öröm, várakozás, de egyben félelem, szorongás forrása is. Vajon a szüleim ugyanannyit fognak törődni velem, ugyanúgy fognak szeretni azután is, hogy megszületik a kistestvérem? Ezt a kérdést teszi fel magának a hatéves Brúnó, a Brúnó Budapesten sorozat immár jól ismert főszereplője, amikor megtudja, hogy kistestvére lesz. Hajtja a kíváncsiság, utána akar járni, hogy vajon az ismerősei, kis barátai hogyan élték meg saját kistestvérük születését. Azok sorra elmesélik saját történetüket. Megtudhatjuk, hogyan fogadta kistestvérét Brúnó ovis társa, Orsi, a szomszéd kislány, Olívia, Brúnó óvodai barátja, Zsolti, akinek ikertestvérei születtek, Brúnó nagynénjének a kislánya, Kata, és Brúnó kiskori barátja, Lackó. Végül elolvashatjuk Brúnó saját történetét is, amelyből kiderül, mindezek után hogyan élte meg kishúga, Blanka születését, hogyan győzte le a félelmeit, és hogyan találta meg új helyét a családjukban.

Catherine Leblanc: Megérkezett

Kismackó nagyon izgatott: kistestvére születik! Hamarosan meg kell tanulnia, hogy nem is olyan könnyű nagytestvérnek lenni… Catherine Leblanc író és Eve Tharlet illusztrátor újabb közös könyve, ami a testvéri szeretetről szól, annak minden nehézségét és szépségét bemutatva.

Grethe Fagerström: Peti, Ida és picuri

Hurrá, lesz egy hugicánk! Vagy esetleg öcsikénk? Picuri már ott növekszik a mama pocakjában, amikor Peti és Ida mindent meg akarnak tudni a nagy titokról, a gyerek születéséről. A szülők komolyan veszik gyermekeik kérdéseit, hiszen tudják, a legkényesebbre is válaszolni kell. Persze nemcsak azt kell megmagyarázni, hogyan lesz és hogyan születik a kisbaba, hanem arról is tudniuk kell a testvérkéknek, hogy egy csecsemő felfordítja a család eddigi életét. A féltékenység, a harag, az idegesség ugyanúgy hozzátartozik az új élethez, mint az öröm, a segítés. Nem kell azt sem szégyellni. A svéd szerzőpáros könyve okosan, türelmesen mond el mindent ezekről a kényes dolgokról.

Jan Ormerod: Tesómese

A testvérféltékenység komoly gond. A Tesómese Berg Juditnak, a Hisztimesék, Rumini és Alma írójának feldolgozásában kezelhetőbbé teszi a problémát. Ebben a bonyolult érzelmi helyzetben a Tesómese humora megnevetteti kisgyereket, akárcsak az aggódó szülőt, s ezzel már oldja is a feszültséget. Ha pedig kiújulna a háborúság, ismét fel lehet lapozni a kötetet, s átélni a két testvér egymásra találását. Krokodil Kata csalódott a kisöccsében. Egyáltalán nem lehet vele játszani, folyik a nyála, és ami a legrosszabb, Kata nem fér tőle az anyukája ölébe. Ráadásul Krokodilmama mindig csak a kicsit dicséri Kata egyre féltékenyebb. Végül fogja magát, bemegy a bababoltba, hogy csöpögős kistestvérét egy használhatóbbra cserélje.

Lendvai Szilvia: Dundamesék – Dunda és a kistestvér

Anya pocakja hétről hétre kerekedik, egy újabb kis apróság ragyogja be a család életét. Dundát továbbra is megannyi kérdés foglalkoztatja. Vajon nem fél a kisbaba Anya pocakjában? És különben is mivel játszik odabent? Nem unatkozik? Ez egy igazi babavárós-tesós könyv, tesós veszekedésekkel, kibékülésekkel.

Stipkovics Erika: Ölelni és ölre menni

Mit tegyek, hogy a gyerekeim jobb testvérek legyenek? Miért van ekkora különbség a testvérek között? Miért reagálok sokszor úgy, ahogy nem is akarok? A testvérkapcsolatok feltérképezése a pszichológia kevésbé feltárt területe, holott a gyermekkori társas tapasztalatok, a testvér vagy annak hiánya, a születési sorrend és a szülők nevelési stílusa bizonyítottan meghatározza a felnőttkor érzelmi reakcióit, kapcsolatait és döntéseit. A pszichoterapeuta szerző nem csupán átfogó képet ad a testvérviszonyok lélektani hátteréről, de kitér a testvér nélkül felnövő gyerekekre, a mozaikcsaládokra, a betegséggel együtt élő testvérekre, az ikrekre és a tragikus esetek feldolgozására is. Tesztjei és önállóan végezhető gyakorlatai segítenek abban, hogy feltárjuk és rendezzük kapcsolatainkat testvéreinkkel, és tudatosan, sérülések nélkül tereljük gyermekeinket a jó testvérkapcsolat, ezáltal a harmonikus felnőttkor felé.

Marie-Claude Monchaux: A sehány éves kislány

Ez nem tündérmese, hanem igaz történet, de szebb minden tündérmesénél, mert egy igazi kislány igaz története. Marie-Claude Monchaux legkisebbeknek írt felvilágosító könyvén már nemzedékek ismerték meg születésük történetét.

Riegler-Pacskovszky: Hogyan élheted túl, ha minden a testvéred körül forog?

Minden gyerek élete felfordul, ha testvére születik, és nem biztos, hogy azonnal örül a kis jövevénynek. A cserfes Janka világgá kürtöli a nagy hírt, Boldizsárt pedig az érdekli, hogy akkor is megkapja-e az áhított BMX-et, ha a család új taggal bővül.

Válás

Almási Kitti: Lezárás, elengedés, újrakezdés

Mi vár ránk egy szakítás vagy válás után, ,,újrakezdőként”? Milyen gátlásokat, félelmeket, kapcsolati mintákat viszünk magunkkal tovább, és mit tehetünk ezekkel a minket blokkoló tényezőkkel?  Dr. Almási Kitti klinikai szakpszichológus körbejárja a válás körüli elengedési folyamatot, megmutatja, miként gyógyíthatjuk meg a kapcsolatban szerzett sérüléseinket, és segít abban, hogy átlássuk, mi befolyásol minket egy új kapcsolatba lépve. Praxisa során szerzett tapasztalatait olvasmányos történetekkel szemléltetve kiderül, mivel érvényesülhetünk a párkeresők (olykor kegyetlen) piacán, illetve hogyan tudunk ebben az önismereti folyamatban visszatalálni a szabadsághoz és az önelfogadáshoz, vagyis önmagunkhoz.

Csapody Kinga: Hiányzol!

Ez a könyv elmeséli, hogy mennyire klassz dolgokat lehet csinálni, ha a gyerekek a szüleik nélkül vannak a nagyszülőknél, vagy ha valaki más vigyáz rájuk otthon. Vagy válás esetén, ha apa és anya már nem élnek együtt, akkor hol egyikükkel, hol másikukkal lehet közösen szuper napuk.  Ez a családi beszélgetőkönyv segítséget kíván nyújtani abban, hogy a közös olvasás és Pásztohy Panka gyönyörű illusztrációinak nézegetése közben könnyebben induljon el dialógus szülő és gyermeke között arról, miért nem dől össze a világ, ha néha nem a szüleik vigyáznak a gyerekekre – hanem a nagyszülők, vagy egy babysitter. És akkor sem, ha a szülők már nincsenek együtt.

Deliága Éva: Ketten háromfelé

Hogyan ​kell „jól” válni, hogy a gyerekek a legkevésbé sérüljenek?
A válás soha nem csak a két szülőt érinti, mindig hatással van a gyerekekre is. A 13 és fél éves Szonja egyre szélsőségesebb megnyilvánulásai miatt a válófélben lévő szülők pszichológushoz fordulnak. A kötetben végigkísérhetjük a két éven át tartó integratív gyermekterápiát és a szülőkonzultációkat. Megtudhatjuk, hogyan lehet úgy válni, hogy a gyerek a legkevésbé sérüljön, valamint azt is, mi számít normálisnak kamaszkorban, és miként lehet jó érzelmi kapcsolatot ápolni egy apatikus vagy lázadó kamasszal. A könyv sok tanulsággal szolgál azoknak a szülőknek, akiknek a gyereke serdülőkorba lépett, illetve akikben felmerült a válás gondolata. „Szonja üzenete szüleinek elgondolkodtató. Harag, sértettség, otthoni feszültségek. Nehéz a kamasz lány helyzete, hiszen apjára és anyjára is haragszik, ők meg ráadásul egymásra is. Ilyenkor a szülők sokszor a saját indulataikkal és fájdalmukkal vannak elfoglalva, és kevésbé gondolnak bele abba, hogy ezzel mit okoznak gyermekük lelkében. Fontos tudatosítani a szülőkben, hogy amire ők hónapok, évek óta készülnek, az a gyerek számára váratlan lehet.”

Eef Rombaut: Szívszerelem

Királykisasszony királyfit keres, de olyat, akinek nagy a szíve. Sorra jelentkeznek a lovagok, de egyikük sem tudja elnyerni a királylány szívét, mert nagy sárga dinó elébük áll, és – hamm. Eff Rombaut és Emma Thyssen képeskönyve a lovagok, az óriás és a királykisasszony meséjén keresztül a szerelemről, a válásról és a szülői szerepről szól. Egy szívbemarkoló és szívderítő mese a szívszerelemről, a veszteségről és az újrakezdésről lovagok, királykisasszonyok és óriások meséjén keresztül. Pollák Éva szakpszichológus elemzésével.

Francine Oomen: Léna listái

Léna tizenegy éves, imád focizni, nincs testvére, de van egy igazi legjobb barátnője, akinek a tesóira lehet vigyázni. Fél a hápogó kacsáktól, de nagyon szereti a kutyákat, és szerencsére kap is egy kölcsönkutyát sétáltatásra. Csak egy baj van: apa és anya egyre többet veszekednek. Vajon hogyan lehetne kibékíteni őket? Hogy gondjaira megoldást találjon, Léna listákat ír a listafüzetébe. Mindenről. Ez segít neki dönteni a hétköznapi helyzetekben például, hogy milyen ruhát vegyen fel és mit csináljon délután, de olyan nehéz kérdésekben is, hogy miért érdemes felnőni és hogyan élje túl a szülei válását. Van, amit még a legszuperebb lista sem tud megváltoztatni, de végül majdnem mindennek jó vége lesz!

Gimesi Dóra, Gyöngyösi Adrienn: Csomótündér

Van a világon egy csomó tündér, ezt mindenki tudja. Tavasztündérek, konyhatündérek, villamosvezető-tündérek. De Csomótündér csak egyetlen egy volt.
Ő csomózza össze a szerelmes királyfiak és királylányok cipőfűzőjét, hogy örökre együtt maradjanak. De néha a királyfiaknak a világ tetejére is el kell mennie, hogy legyen mersze megkérni a királylány kezét. Néha kell egy kis tündérvarázslat, hogy egy szerelmes óriáslány át tudjon kelni tízemeletes házával együtt a hídon az ő szerelmes óriásához. Néha egy szemüveges, vézna kisfiúnak is sikerül tündérszárnyat varázsolnia a tündérére, akár egy kockás ballonkabátból is. Néha egy nagy veszekedés vége egy nagy közös láblógatás. Budapest jól ismert terei, a Margitsziget, a Gellérthegy, Zugló és a Klauzál tér megtelnek szerelemmel és mesével. Tündér-kislányoknak, bátor kiskirályfiknak és ifjú szerelmeseknek ajánljuk.

Gyurkó István, Vincze Melinda: Pocak Tóni és a válás

Hiánypótló „mesekönyv” minden kisgyermekes elvált vagy válófélben lévő családnak. A szülő számára is nagyfokú stresszt okoz nemcsak a válás, hanem az is, hogy gyakran nem tudja, hogyan kellene erről őszintén beszélni a gyermekkel. Mit tehet annak érdekében, hogy a gyermek a lehető legkevésbé sérüljön? A könyv közös olvasása lehetőséget teremt egy bensőséges beszélgetésre, amire nemcsak a gyermeknek, hanem a szülőnek is nagy szüksége van. A könyv második felében található szülőknek szóló útmutatóban pedig Gyurkóné Vincze Melinda és Gyurkó István mediátorok számos hasznos tanáccsal szolgálnak, amelyek választ adhatnak a még meg sem fogalmazódott kérdésekre is, és segíthetnek a problémák megoldásában.

Gyurkó Szilvia: Rám is gondoljatok

Magyarországon ​évente több tízezer olyan ember van, aki úgy dönt, hogy le akarja zárni a párkapcsolatát, el szeretne válni. Minden harmadik gyerek megtapasztalja élete során a szülei válását, és hogy milyen egyszülős családban élni. Hiába van azonban rengeteg válás, sokkal több információra és tudásra, nagyobb társadalmi érzékenységre lenne szükség ahhoz, hogy ne érezzék sokan úgy: szégyellniük, titkolniuk kell a velük történteket, vagy legalábbis hallgatniuk kell róla. Ez a könyv a gyerekekről szól. Olyan gyerekekről, akiknek elváltak a szülei, de akik elsősorban mégis gyerekek, és csak másodsorban „elvált szülők gyerekei”. Olyan gyerekekről, akik megélték azt a nehéz utat, ami a válásáig vezetett, de akiknek továbbra is szükségük van mindkét szülőjükre.
De nemcsak róluk, hanem a szüleikről is szól a könyv, akik végigjárták azt a kínkeserves utat, ami oda vezetett, hogy kimondták: „ez így nem mehet tovább, el kell válnunk”. Vannak közöttük olyanok, akik egyezségre törekedtek, de vannak olyanok is, akik a másik szülőnek még a nevét sem veszik a szájukra többé.

A válási ügyekkel kapcsolatba kerülő szakmák képviselői is érintettek, ezért a könyvben helyet kaptak ügyvédek, bírók, házassági tanácsadók, gyermekvédelmi szakemberek és pszichológusok gondolatai, tapasztalatai is. A könyv segít abban, hogy érthetőbbé tegye az olvasó saját történetét, és utat mutat, hogyan maradhat „elég jó szülő” ebben a nehéz élethelyzetben is.

Helmuth Frigdor: A reménység peremén

Az osztrák gyermekpszichológus munkájának tapasztalatait és kétéves kutatásának eredményét dolgozza fel kötetében, arra keresve választ, hogy a gyerekek a válást követően milyen krízisen, válságokon mennek keresztül és milyen lehetséges következményekkel jár később, felnőtt korban a gyermeki válásélmény.

Patrice Karst: A láthatatlan fonal

Azokat, akik szeretik egymást, összeköti egy láthatatlan fonal. Akkor is, ha éppen távol vannak egymástól. Sőt, még akkor is, ha az egyikük már nem is él. Aki szeret valakit, soha nem lesz egyedül. A szeretteinktől való elszakadás és távollét mindannyiunknak nagyon nehéz élmény, de a gyerekek számára különösen ijesztő és fájdalmas. Márpedig az élet bőségesen teremt olyan alkalmakat, amikor ezt a félelmet és fájdalmat meg kell tapasztalniuk, legyen szó a szülők válásáról, valamelyikük külföldi munkavállalásáról, egy barátság megszakadásáról, vagy egy családtag haláláról. Sőt, van, hogy semmi különös nem történik, a gyermek mégis nagyon szorong a hozzá közelállók elvesztésétől, az egyedül maradástól. Néha annyira, hogy még az elalvástól is fél. Ezt a félelmet enyhíti Patrice Karst lírai szépségű, szívmelengető meséje, mely a világ minden táján meghódítja a kicsiket és nagyokat. Beavat a láthatatlan és elszakíthatatlanul erős fonal titkába, amit csak azok ismerhetnek, akik szeretik egymást. Megnyugtat, vigasztalást és biztonságérzetet ad, segít átvészelni a nehéz korszakokat is.

Pacskovszky Zsolt, Riegler Ilona: Hogyan élheted túl a szüleid válását?

Móra Kiadó 9-11 éves gyerekeknek szóló pszichológiai könyvsorozatának kötetei egy-egy lelki problémát járnak körül. A könyvek két részből állnak: egy történetből és a hozzá tartozó, segítő feladatokból, tanácsokból, amelyek magyarázzák és feloldják az olvasóban az ábrázolt konfliktust és érzelmeket. A kapcsolódó feladatok, tanácsok a Heim Pál Gyermekkórház mentálhigiénés szakembereinek szakmai tudásán alapulnak, a történetek a szakmai csapat és Pacskovszky Zsolt író közös munkájával valósultak meg.

Singer Magdolna: Ki vigasztalja meg a gyerekeket?

Vajon mit élnek át a gyerekek, amikor szüleik válnak, vagy amikor elvesztik egy közeli családtagjukat? Mire van szükségük ezekben a nehéz időkben? És ki vigasztalja meg őket, ha a szülők saját fájdalmukban, dühükben nem tudnak feléjük fordulni? Súlyos veszteség idején a gyerekek legtöbbször nem tudják megfogalmazni, min mennek keresztül. Modern világunkban ráadásul a gyász tabu: a felnőttek sokszor saját érzéseikkel sincsenek tisztában, nemhogy a gyerekekével. Így a hiány meggyászolásában – ha egyáltalán megtörténik – a kicsik általában magukra maradnak, és ez a magány és elhagyatottság felnőttéletükre is kihat. Singer Magdolna gyászterapeuta bevezet minket egy rejtett világba: gyerekek és felnőttek mesélnek fiatalon átélt veszteségeikről, és arról, miként tudtak megküzdeni fájdalmas érzéseikkel. Harminc különálló történet segít megérteni, mit éreznek és észlelnek a gyermekek válás és halotti gyász idején, a megható önvallomásokból pedig az is felsejlik, hogyan vigasztalhatjuk, támogathatjuk őket életük e nehéz szakaszában.

Vekerdy Tamás: Válás és ami körülötte van

Vekerdy Tamásnak a szülők kérdéseire adott válaszaiban szinte minden – a válással kapcsolatos – problémára talál megoldást az olvasó. A válás utáni gyerekelhelyezésről, a mozaikcsaládok problémáiról, a gyermekek egyedül nevelésének terheiről is olvashatunk a válogatásban.

Verena Kast: Kötés és oldás Új lehetőségek a gyász és a válás után

A kötés és oldás, egy-egy kapcsolat kialakítása, a szakítás, majd újabb kapcsolat létesítése hozzátartozik az emberi tevékenységi formák és az emberi viszonyulások alapvető ritmusához. Az oldást, az elválást mindig veszteségként éljük meg, jobb esetben a veszteség érzése a nyereség érzésével párosul. Minden veszteség az önérzetünkben korlátoz bennünket, tehát valahogyan fel kell dolgoznunk. A válás, mint a veszteség általában, gyászfolyamat segítségével dolgozható fel.

[1] Forrás: https://www.libri.hu/, https://bookline.hu/, https://krasznaresfiai.hu/, http://vmmi.org.rs/index.php?module=fooldal, https://auti.hu/shop/, https://www.pagony.hu/, https://moly.hu/, https://alexandra.hu/